Denne uken har vi fokusert på hvordan
risiko kommuniseres. Vi har sett på at det finnes mange ulike måter å
kommunisere risiko på, og at det er lett å ha ulike oppfatninger av som
egentlig blir kommunisert. Mennesker oppfatter ting forskjellig og det er derfor
viktig at man tenker nøye gjennom hva man ønsker å kommunisere og hva budskapet
egentlig er.
Det jeg synes var spesielt interessant som
vi lærte denne uken var hvordan man kan kommunisere risiko både verbalt og
gjennom intervaller. De ulike typene å kommunisere risiko på kan gi veldig
ulike bilder selv om budskapet er akkurat det samme.
Hvordan man skal kommunisere risiko er noe
jeg har tenkt lite på før, men som jeg absolutt vil ta med meg videre. Spesielt
i arbeidssituasjoner der det er veldig viktig at mottakeren forstår budskapet
og at man deler samme bilde av situasjonen.
En annen ting jeg kommer til å være ekstra
oppmerksom på etter å ha lært om å kommunisere risiko er hvordan media ofte
fremstiller ting. På forsider av aviser brukes ofte uttrykk som ”stor
sannsynlighet for” eller ”liten sjanse for” og lignende. Det kan da være lurt å
ta dette med en klype salt og lese hele artikkelen for å se hva det er de
egentlig prøver å si.
:)
SvarSlett