Ved siden av å være student på NHH
arbeider jeg også som flyvertinne. På jobben trener vi jevnlig på hvordan man
skal håndtere nødsituasjoner og uforutsette hendelser. En av de viktigste
tingene hvis det skjer noe er å ha god kommunikasjon og at alle i besetningen
har samme oppfatning av situasjonen.
NITS er et kommunikasjonsverktøy som
brukes for å passe på at alle involverte har samme oppfatning og bilde av en
situasjon. NITS er en enkel huskeregel hvor bokstavene står for følgende:
Nature, Intention, Time og Special. Dersom man for eksempel må nødlande skal
NITS brukes. Nature går ut på å forteller hva som er årsaken til situasjonen.
Intention forteller hva som er planen for å håndtere situasjonen. Time er hvor
lang tid man har igjen. Special er om det er noe ekstra å ta hensyn til, for
eksempel om man lander på vannet.
Under situasjoner hvor risikoen øker og
man er presset kan det være lett å glemme hvor viktig det er kommunisere på en
skikkelig måte. Man har derfor utviklet verktøy som NITS. Umiddelbart da jeg
lærte om NITS tenkte jeg at dette kun var en huskeregler som sto skrevet i en
bok for å se fancy ut. Dette har jeg imidlertid fått motbevist når jeg har
trent på nødsituasjoner. Vi trener på en rekke ulike situasjoner og man kan
tydelig se forskjell i de situasjonene der NITS blir brukt og ikke. I de
situasjonene der besetningsmedlemmene glemmer og bruke NITS blir gjerne mye
viktig informasjon glemt og besetningen har gjerne ulike oppfatning av
situasjonen.
I tillegg til NITS har vi også en regler
om ”close loop”. ”Close loop” går ut på at alt av viktig informasjon som blir
sagt skal gjentas av mottakeren til senderen for å kontrollere at informasjonen
har blitt oppfattet riktig.
Dette er to veldig enkle verktøy, men som
kan være ekstremt viktig i situasjoner der risikoen øker. De fleste mennesker
skjønner hvorfor det er så viktig å ha samme bilde av situasjonen i slike
tilfeller, men glemmer nok litt betydningen av dette ellers i hverdagen.
Selvfølgelig vil det bli alt for tungt om man skal bruke en regler som dette
hver gang man skal kommunisere med noen. Men jeg tror at regler som dette er
noe man kan ta med seg til andre arbeidssituasjoner og bransjer. Når risiko
skal kommuniseres er det mange eksempler på at mottaker sitter igjen med et
annet bilde en sender. Dette gjelder ikke bare i situasjoner der man er presset
på tid, men også andre situasjoner hvor arbeidstaker for eksempel takker ja til
å bli med på et oppdrag uten å egentlig skjønne risikoen dette innebærer. Ved
hjelp av likende verktøy kan man sikre at alt av viktig informasjon kommer
tydelig frem og at mottaker sitter igjen med samme oppfatning som sender.
cockpit boeing 737
Fantastisk at kunnskapen får umiddelbar nytteverdi!!
SvarSlettDette var bra!
SvarSlett