søndag 14. september 2014

Verktøy for å kommunisere risiko

Ved siden av å være student på NHH arbeider jeg også som flyvertinne. På jobben trener vi jevnlig på hvordan man skal håndtere nødsituasjoner og uforutsette hendelser. En av de viktigste tingene hvis det skjer noe er å ha god kommunikasjon og at alle i besetningen har samme oppfatning av situasjonen.

NITS er et kommunikasjonsverktøy som brukes for å passe på at alle involverte har samme oppfatning og bilde av en situasjon. NITS er en enkel huskeregel hvor bokstavene står for følgende: Nature, Intention, Time og Special. Dersom man for eksempel må nødlande skal NITS brukes. Nature går ut på å forteller hva som er årsaken til situasjonen. Intention forteller hva som er planen for å håndtere situasjonen. Time er hvor lang tid man har igjen. Special er om det er noe ekstra å ta hensyn til, for eksempel om man lander på vannet.

Under situasjoner hvor risikoen øker og man er presset kan det være lett å glemme hvor viktig det er kommunisere på en skikkelig måte. Man har derfor utviklet verktøy som NITS. Umiddelbart da jeg lærte om NITS tenkte jeg at dette kun var en huskeregler som sto skrevet i en bok for å se fancy ut. Dette har jeg imidlertid fått motbevist når jeg har trent på nødsituasjoner. Vi trener på en rekke ulike situasjoner og man kan tydelig se forskjell i de situasjonene der NITS blir brukt og ikke. I de situasjonene der besetningsmedlemmene glemmer og bruke NITS blir gjerne mye viktig informasjon glemt og besetningen har gjerne ulike oppfatning av situasjonen.

I tillegg til NITS har vi også en regler om ”close loop”. ”Close loop” går ut på at alt av viktig informasjon som blir sagt skal gjentas av mottakeren til senderen for å kontrollere at informasjonen har blitt oppfattet riktig.


Dette er to veldig enkle verktøy, men som kan være ekstremt viktig i situasjoner der risikoen øker. De fleste mennesker skjønner hvorfor det er så viktig å ha samme bilde av situasjonen i slike tilfeller, men glemmer nok litt betydningen av dette ellers i hverdagen. Selvfølgelig vil det bli alt for tungt om man skal bruke en regler som dette hver gang man skal kommunisere med noen. Men jeg tror at regler som dette er noe man kan ta med seg til andre arbeidssituasjoner og bransjer. Når risiko skal kommuniseres er det mange eksempler på at mottaker sitter igjen med et annet bilde en sender. Dette gjelder ikke bare i situasjoner der man er presset på tid, men også andre situasjoner hvor arbeidstaker for eksempel takker ja til å bli med på et oppdrag uten å egentlig skjønne risikoen dette innebærer. Ved hjelp av likende verktøy kan man sikre at alt av viktig informasjon kommer tydelig frem og at mottaker sitter igjen med samme oppfatning som sender.

cockpit boeing 737

2 kommentarer: