søndag 19. oktober 2014

Kan attribusjonsfeil være en forklaring på dårlig forhold mellom sjefer og ansatte?

“SAFE-leder Hilde Marit Rysst sier at det er jubel blant de ansatte på gulvet etter at Helge Lund trakk seg som Statoil-sjef.” (kilde e24.no)

“En av tre ansatte i norsk arbeidsliv er misfornøyd med sjefen”(kilde dn.no)


Attribusjon vil si å forklare årsakene og knytte mening til andres eller egen atferd. Vi mennesker kan attribuere på to måter; intern attribusjon, hvor vi forklarer en persons oppførsel ved personlige egenskaper, og ekstern attribusjon, hvor vi forklarer den ved hjelp av situasjonen individet befinner seg i.

Når vi tilskriver årsaker til hendelser og beslutninger, kan vi ha en tendens til å overvurdere personlighetsbaserte forklaringer og undervurdere situasjonsbaserte forklaringer på atferd. Dette kalles for den fundamentale attribusjonsfeil. Dette skjer først og fremst når vi skal forklare andres atferd, og sjelden når vi forklarer vår egen, og gjelder særlig hvis vi syns vedkommende har prestert eller handlet dårlig.

Ser vi på de to sitatene er det klart at det finnes flere tilfeller i Norge i dag hvor de ansatte er misfornøyde med sjefen sin. Det som mange imidlertid kanskje glemmer er å skille mellom sak og situasjon, og glemmer de situasjonsbaserte faktorer. Mange bedrifter, som for eksempel Statoil, må gjennom innsparinger og nedskjæringer. Det blir da sjefens avgjørelse hvordan dette skal løses, og som igjen må komme med det uhyggelig budskapet til sine ansatte. Dette gjør at sjefen kan bli sett på som en dårlig sjef og bli mislikt. Dårlig relasjoner mellom ansatte og sjefer kan være skadelig for bedriften og bør unngås.

Attribusjonsfeilen er nok ikke den enste forklaringen på hvorfor ansatte i noen tilfeller misliker sjefene sine, men kan være en av flere forklaringer. Det kan derfor være et viktig verktøy for sjefer å være klar over at mennesker gjør denne feilen, når enn skal komme med upopulære budskap til de ansatte. Man kan prøve å unngå attribusjonsfeilen ved å ha sterke fokus på situasjonen og prøve å forklare at dette er en avgjørelse som er nødvendig og mest sannsynligvis ville blitt tatt uavhengig av hvem som er leder. Det er derfor meget viktig hvordan man kommunisere med de ansatte. Ansatte bør også prøve å sette seg inn i situasjonen for å se om det er personlighetsbaserte eller situasjonsbaserte faktorer som kan forklare beslutningen. På denne måten kan man muligens i noen situasjoner unngå dårlig relasjoner mellom sjefer og ansatte.







Kilder:
http://e24.no/jobb/flaggene-heises-paa-plattformene/23316091

1 kommentar: